אלבומינוריה והקשר למחלת כליה

אלבומינוריההצורך בהערכת מצב הכליה, ואבחון מוקדם של אי ספיקת כליות חשוב מאוד למעקב אחר בריאות החולים וקביעת הטיפול בהם.

אי ספיקת כליות כרונית היא מצב נפוץ ביותר, אשר רופאים רבים נדרשים לאבחנו ולעקוב אחריו, והוא ללא ספק דורש טיפול על מנת להימנע מהגעה לאי ספיקת כליות סופנית ודיאליזה.

לאחרונה, ה-Natinal kidney Foundation פרסם עדכון לגבי השיטה לסיווג אי ספיקת כליות כרונית.

על פי העדכון החדש, מלבד ערכי GFR וגורם למחלה, ישתמשו הרופאים גם באלבומינוריה (נוכחות אלבומין בשתן) על מנת להעריך ולסווג אי ספיקת כליות כרונית.

מטרת עדכון זה היא לאפשר הערכה מדויקת ויעילה יותר של חולי אי ספיקת כליות כרונית, ולאפשר לדעת בצורה טובה יותר מהם סיכויי ההישרדות של החולים ולהעניק לרופאים אפשרות טובה יותר למנוע ככל שניתן סיבוכים נוספים.

השילוב של GFR ורמת אלבומין בשתן כבדיקה להערכת אי ספיקת כליות

GFR (Glomerular filtration rate) הוא מדד המתאר את פעילות הכליה, ומושג על ידי בדיקת דם לרמת קריאטינין. בדיקת קריאטינין בדם היא בדיקה שגרתית ופשוטה ביותר להערכת תפקודי כליה, ועל פי תוצאות רמת הקריאטינין ניתן לחשב (באמצעות נוסחאות שונות) את ה-GFR ואת תפקוד הכליה.

 GFR נמוך מדי מעיד כמובן על אי ספיקת כליות וצורך בדיאליזה, ועל כן חשוב מאוד לעקוב באופן קבוע אחר מדד זה.

רמת אלבומין בשתן הוא ערך נוסף אשר יכול להעיד על כשל כלייתי. האלבומין, הוא סוג של חלבון אשר במקרים של אי ספיקת כליות יוצא אל השתן, וניתן לאתרו בבדיקת שתן פשוטה.

באופן כללי, השתן צריך להיות נקי מחלבונים, אך במקרים של פגיעה כלייתית, סינון הדם לשתן נפגע וחלבונים עושים את דרכם אל השתן. ולכן, אלבומינוריה (נוכחות אלבומין בשתן) תספק לרופאים מידע נוסף אודות תפקודי הכליה.

שילוב שני המרכיבים (GFR ואלבומינוריה) יספקו דרך טובה ויעילה יותר להעריך את רמת תפקודי הכליה, ובכך יכולת ההערכה של סיכויי החולים תשתפר.

שימוש שגרתי בבדיקות אלה

אי ספיקת כליות כרונית הוא מצב שמופיע בהדרגה, ויכול להופיע אצל כל אחד. אחת מההמלצות מדברת על ביצוע בדיקות לרמת קריאטינין ואלבומין בשתן בתדירות גבוהה יותר, גם אצל אנשים שאינם חולים במחלת כליה, וזאת על מנת לזהות את המצב בשלב מוקדם יותר ולהעריך את הסיכויים שלהם לפתח אי ספיקת כליות עתידית.

מלבד זאת, הקשר בין מחלות כליה ומחלות לב ידוע, ושילוב הבדיקות יכול לעזור גם להעריך את הסיכויים למחלות כלי דם (התקף לב ושבץ) בעתיד.

המלצות נוספות

מלבד ההמלצה לשלב בין בדיקת GFR ורמת אלבומין בשתן, קיימות מספר המלצות נוספות על מנת לשפר את הפרוגנוזה של החולים ואת סיכויי ההישרדות שלהם:

  • הפניה למומחים – אחת ההמלצות החשובות ביותר היא להפנות חולים עם אי ספיקת כליות לייעוץ נפרולוגי. בעזרת ייעוץ מתאים על ידי נפרולוג ניתן להתאים לחולים תרופות מתאימות, להנחות אותם לגבי אורח חיים ותפקוד יום יומי ולספק להם סיכויים טובים יותר להימנע מהתקדמות המחלה. בהנחיות המדוברות, קיימת המלצה להפנות למומחה חולים עם GFR של מתחת ל-15 מ"ל לדקה, ועם אלבומינוריה של מעל 300 מ"ג באיסוף שתן ל-24 שעות.
  • שימוש באנשי מקצוע נוספים – מכיוון שחולי כליה הם חולים מורכבים, בעלי מחלות רקע נוספות יש לספק להם ייעוץ על ידי אנשי מקצוע נוספים, כמו דיאטניות, עובדות סוציאליות, אחיות ומטפלים נוספים אשר יעזרו להם להתמודד טוב יותר עם מחלתם הקשה.

דילוג לתוכן