הקשר בין בצקת ריאות וטיפול בדיאליזה

בצקת ריאותלא רבים האנשים אשר יבינו במונחים רפואיים כגון בצקת ריאות ודיאליזה ומשמעותם. היחידים שמושגים אלה יהיו מוכרים להם, מלבד אנשים העוסקים בתחום הרפואה, הם אלו הסובלים בעצמם או שיקיריהם סובלים מתחלואה של הכליות.

הכליה היא אחד האיברים החשובים בגוף ויש שיאמרו שמסיבה זו ניתנו לנו שתיים כאלה. פרט לתפקידה בסינון הדם ממזהמים ויצירה של שתן, לכליה יש תפקיד חשוב מאוד בויסות ורגולציה של לחץ הדם והנוזלים השונים בגופנו.

מחלת כליות יכולה להידרדר עד למצב המכונה "אי ספיקת כליות". זהו מצב שכשמו כן הוא- הכליות אינן "מספיקות" בכדי לבצע את העבודה שלהן. למצב זה קיימות מספר השלכות על מערכות שונות בגופנו. ביניהן גם הריאות.

מהי בצקת ריאות?

הריאות ממוקמות בבית החזה ומחוברות אל החלל שנמצא מחוץ לגוף על ידי קנה הנשימה. תפקידן של הריאות הוא לדאוג לחילוף נאות של גזים על ידי הכנסה של חמצן אל תוך זרם הדם, והוצאה של פחמן דו חמצני מהגוף אל האוויר החיצוני.

תפקוד זה של הריאות מתאפשר הודות לקיום מנגנון עדין מאוד: הריאה עשויה למעשה ממיליוני שקיקים זעירים בשם נאדיות, שכל אחד מהם עטוף ברשת של כלי דם דקיקים בשם קפילרות.

החמצן הנשאף מהאוויר עובר דרך הקרום הדק של הנאדית והקפילרה ומגיע אל זרם הדם. במקביל, הפחמן הדו חמצני שנוצר בגוף עושה מסלול הפוך מהדם אל חלל הנאדית ומשם יוצא אל מחוץ לגוף.

בצקת ריאות היא מצב בו חללי האוויר שבנאדיות חסומים על ידי תוכן נוזלי- לרוב מים. הנוזל הזה מגיע לתוך הנאדיות דרך כלי הדם הזעירים שעוטפים אותם.

הסיבה הנפוצה ביותר לבצקת ריאות היא כשל לבבי שמוביל לעלייה בלחץ הדם בכלי הדם הריאתיים. עלייה זו גורמת לעלייה בלחץ ההידרוסטטי- זהו כוח פיזיקלי שגורם למים לצאת מתוך כלי הדם אל החלל שסביבם. במקרה זה החלל הסובב הוא חלל הנאדית.

המים שמצטברים בחלל הנאדית אינם מאפשרים חילוף גזים תקין. מצב זה הוא בדיוק כמו חנק מטביעה, והוא דורש טיפול מיידי שכן ללא טיפול כזה הוא יכול להוביל למוות.

בצקת ריאות ודיאליזה

התפקידים החשובים ביותר של הכליות הם שמירה על לחץ דם תקין ושמירה על מאזן תקין של נוזלים בגוף. כאשר הכליות כושלות, התהליכים הנ"ל משתבשים וכתוצאה מכך מערכות הגוף מתחילות להיפגע כמו מגדל קלפים שמתמוטט.

קריסת הכליות מביאה לעלייה בלחץ הדם ולשינויים בתפקוד הלב עד מצב של אי ספיקת לב וכשל לבבי. כפי שאמרנו, כאשר הלב כושל, ישנה נטייה לפתח בצקת ריאות שהיא מצב מסכן חיים.

אחד הטיפולים העיקריים לאי ספיקת כליות קשה הוא טיפולי דיאליזה– מדובר בתהליך, שיכול להיות מבוצע במספר דרכים, אך יש לו מטרה סופית אחת: להחליף את הכליות בתפקידן ולסנן את הדם מרעלים ועודפי נוזלים הקיימים בו.

טיפולי הדיאליזה הצליחו להאריך מאוד את תוחלת החיים של חולי הכליה עד שיגיעו להשתלת כליה. טיפולי הדיאליזה הם בעלי יתרון נוסף והוא לסובלים מבצקת ריאות על רקע תפקוד כלייתי לקוי- הירידה בנפח הדם הודות לדיאליזה שמוציאה ממנו עודפי נוזלים, גורמת לירידה גם בלחץ הדם הריאתי. הנוזלים שהצטברו בריאות מתנקזים חזרה אל זרם הדם והבצקת פוחתת באופן משמעותי ולעיתים אפילו נעלמת.

אי ספיקת כליותיכולה להוביל לבצקת ריאות גם ללא תיווך לבבי: עצם העובדה שהכליות אינן יכולות לפנות עודפי נוזלים מהם, גורם לעלייה בלחץ הדם הריאתי ולדליפת נוזלים אל תוך נאדיות הריאה, תהליך שסופו הוא בצקת ריאות. גם במנגנון זה הטיפול היעיל ביותר שחשוב לבצעו כמה שיותר מהר הוא ביצוע דיאליזה לצורך ניקוז עודפי הנוזלים.

דילוג לתוכן