הקשר בין מחלות כליה לאי ספיקת לב

מחלות כליהמחלות כליה הן מצב קשה, אשר יכול לגרום להשפעה על מערכות שונות בגוף ובין היתר לגרום לאי ספיקת לב. הכליות הן מערכת חשובה מאוד בגוף אשר תפקידה לסנן את השתן ולשלוט על מאזן הנוזלים בגוף.

בין היתר, הכליות תורמות בצורה משמעותית לשליטה בלחץ הדם ולאיזונו, ולכן תפקודם התקין חיוני לבריאות הגוף והלב.

אי ספיקת לב הוא מצב בו הלב לא פועל כראוי, ונלווים לו סימפטומים קשים כמו גודש ריאתי, הפרעה במאמץ ובצקות.

חשוב לציין שקיים קשר בין מחלות לב למחלות כליה, ואנשים רבים הסובלים ממחלת כליה כלשהי יכולים להגיע בשלב מסוים גם לאי ספיקת לב. ולכן, חשוב מאוד לשמור על הכליה, ולטפל במחלות השונות בצורה טובה על מנת למנוע פגיעה באיברים נוספים ובמיוחד בלב.

לחץ דם גורם לפגיעה כלייתית ולבבית

לחץ דם גבוה הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לפגיעה לבבית, וכיום ידוע שטיפול להורדת לחץ דם מפחית באופן משמעותי את הסיכון לפגיעה לבבית ולמחלות כמו התקף לב ואי ספיקת לב.

איזון לחץ הדם בגוף מתבצע על ידי הכליה, אשר שולטות בו באמצעות השפעה על מאזן הנוזלים בגוף. במצבים בהם הכליות לא פועלות כראוי הן לא מצליחות להשפיע על לחץ הדם אשר נשאר גבוה למשך זמן רב ולא מגיב היטב לתרופות – מצב אשר יכול לגרום לפגיעה לבבית. כאשר לחץ הדם גבוה, הלב "עובד" תחת עומס גדול יותר, ובטווח הארוך הוא עלול להיפגע מאוד עד הופעת אי ספיקת לב. כמו כן, יתר לחץ דם הוא גורם סיכון מוכר להתקפי לב, אשר גורמים בעצמם לאי ספיקת לב.

מלבד השפעת לחץ הדם על הלב, חשוב לזכור שיתר לחץ דם יכול גם להשפיע על הכליות עצמן, ולגרום להם גם כן לפגיעה קשה. במקרים בהם לחץ הדם גבוה, העומס על הכליה עולה באופן משמעותי ופוגע בה. בטווח הארוך, יתר לחץ דם יכול לגרום לאי ספיקת כליות ולהשלכות על הלב ולהיפך.

מלבד זאת, גם אי ספיקת לב אשר גורמת להצטברות נוזלים בגוף (המתבטאת בצורת גודש ריאתי ובצקות) גורמת גם כן לעומס על הכליה, אשר בסופו של דבר יכול גם כן להוביל לאי ספיקת כליות.

ניתן להבין שמדובר בסוג של "מעגל קסמים", בו יתר לחץ דם מוביל לפגיעה בכליות אשר מובילה לפגיעה בלב ולהיפך, כאשר פגיעה בלב יכולה גם לגרום לפגיעה בכליות וכו'. ולכן, חשוב מאוד לשמור על הכליות והלב ולהקפיד על הטיפול להורדת לחץ דם ועל המעקב אחריו.

סוכרת כגורם למחלות כליה ולב

מחלה נוספת הגורמת לפגיעה קשה בלב ובכליה היא מחלת הסוכרת. מבחינת הלב, הסוכרת מגבירה את הסיכון להתקפי לב ולהופעה של אי ספיקת לב.

מבחינה כלייתית, מחלת הסוכרת היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לאי ספיקת כליות ולירידה בתפקוד הכליה, ולכן חולי סוכרת חייבים להיות במעקב קבוע אחרי תפקודי הכליה.

בשל הפגיעה המשולבת בלב ובכליה, והשפעת המצב הכלייתי על המצב הלבבי כפי שתואר, חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אי ספיקת כליות ואי ספיקת לב ולכן עליהם לטפל במצב על פי המלצות הרופאים.

טיפול ומעקב אצל חולי כליה ולב

חולי כליה, חולי לב או חולים בשתי המחלות חייבים להיות במעקב קבוע של מספר גורמים:

  • תפקודי כליה – על ידי בדיקה לרמות קריאטינין ואוריאה בדם, אשר יכולים לספק מידע רב בנוגע לרמת תפקודי הכליה.
  • לחץ דם – חשוב מאוד לעקוב אחר לחץ הדם באמצעות מכשיר ביתי או בקופת החולים, ולטפל להורדתו ואיזונו.
  • בדיקת רמת סוכר בצום – בדיקה פשוטה ביותר אשר יכולה להעיד על הופעת מחלת הסוכרת, המשפיעה על הלב והכליה כאחד.

דילוג לתוכן