צמחי מרפא לטיפול במחלות כליה

צמחי מרפאאי ספיקת כליות היא אחת המחלות החשובות המאפיינות את התקופה בה אנו חיים.

בגופו של אדם בריא יש שתי כליות הממוקמות באזור המותן העליונה בצד האחורי של הגוף. על אף שמדובר על איברים קטנים יחסית, תפקידם וחשיבותם הינם עצומים. לכליות תפקיד עיקרי בניקוי הדם מרעלים, יצירת שתן ושמירה על לחץ הדם.

בין הגורמים העיקריים לנזק לכליות ניתן למנות את התרופות. היות ועל אף השפעתן החיובית על הגוף, התרופות גורמות בסופות של בסופו של דבר להצטברות של רעלים, לכליה יש תפקיד חשוב בנטרול שלהם וככל שהעומס גובר, כך גוברת גם הנטייה של הכליות לקרוס.

גורם נוסף שמשבש מאוד את פעילות הכליות היא מחלת הסוכרת שהופכת לצערנו לנפוצה יותר ויותר בקרב האוכלוסייה.

רמות הסוכר הגבוהות בדם גורמות לנזק בלתי הפיך לכלי הדם של הכליה, משבש את אספקת הדם שלה ומונעות ממנה לבצע את עבודה כראוי, לעיתים עד לקריסה מוחלטת של הכליות וצורך בדיאליזה.

לאחרונה הולך ותופס תאוצה השימוש בצמחי מרפא לצורך טיפולים וריפוי של מכאובים שונים. גם נושא הטיפול בכליות לא חמק מפני השימוש בצמחי מרפא וכיום ישנן עדויות שהולכות ונאספות ומצביעות על כך שצמחי מרפא יכולים לסייע בשיפור מצב ותיקון של כליות שנפגעו וגם לעזור לכליות בריאות להישאר כאלה.

מהם הצמחים הנמצאים בשימוש?

החומר קואנזים Q10, המוכר גם בשם "יוביקוינון", הוא חומר צמחי, דמוי ויטמין, עשוי בחומרים נוגדי חמצון. ניתן להשיגו ברוב רשתות הפארם בצורה של קפסולות. החומר נוטה להתרכז בעיקר בתאי שריר הלב ובתאים המרכיבים את הכליות.

במחקר שבוצע בהודו על חולי כליה שהיו על סף תחילת טיפולי דיאליזה וסבלו מאי ספיקת כליות נבדק השימוש בקואנזים Q 10 כאשר מחצית מהמשתתפים במחקר קיבלו תוספת של 100 מ"ג קואנזים Q10 מידי יום במשך שלושה חודשים, בעוד שהמחצית השנייה של המשתתפים לא קיבלו את התוסף. בתום המחקר התגלה כי מקרב האנשים שקיבלו את התוסף, 80% לא נזקקו לטיפולי דיאליזה, בעוד שמקרב אלו שלא קיבלו תוספת קואנזים Q10, 80% דווקא כן נזקקו לטיפולי דיאליזה.

תוסף מזון צמחי נוסף שנמצא כמסייע לפעילות הכליות הוא "מיץ נוני" הנסחט מפרי הנוני הגדל בעיקר בהוואי. מיץ הנוני מכיל בתוכו ויטמינים רבים, מינרלים, אנזימים ופוליסכרידים ובין סגולותיו ניתן למנות גם שיפור בפעילות הכליות. חשוב לזכור שמומלץ שלא לשתות מים המכילים כלור או פלואוריד בעת הטיפול במיץ הנוני שכן אלה מנטרלים את החומרים הפעילים שבו.

ישנם צמחים נוספים שנמצא כי תורמים לפעילות הכליות ומשפרים את מצבם של חולי כליה, ביניהם ניתן למנות את:

  • אגרופירון זוחל- צמח ממשפחת הדגניים, דומה לחיטה. בעל תכונות אנטיביוטיות. מגביר את מתן השתן, עוזר לטיפול בדלקות בדרכי השתן ואףך עוזר להמיס אבני כליה.
  • Rehmannia oultimosa- צמח המשמש ברפואה הסינית לטיפול בבעיות של בלוטת האדרנל ולטיפול במחלות כליה. טוב גם לטיפול במחלות אוטואימוניות ולתסמונות המלוות את המחזור החודשי.
  • תה ירוק- מוכן מעלי צמח התה שלא עברו תסיסה. מלבד טעמו הטוב, התה הירוק עשיר בנוגדי חימצון ופוליפנולים מונע יצירת אבני כליה ומחלות סרטן, ביניהן סרטן בבלוטת הערמונית. משפר את חילוף החומרים, מגביר זרימת דם ומונע היווצרות של חסימות בכלי הדם.
  • תה יאווה- מכיל כמות רבה של אשלגן ולכן אסור לאנשים שיש להם מגבלה רפואית בצריכה של אשלגן. התה משתן, עוזר בסילוק תרכובות חנקניות מהשתן, עוזר בפירוק של אבני כליה ולטיפול בדלקות בכליה.

את החומרים הנ"ל ניתן לרכוש בבתי הטבע ויש להשתמש בהם על פי הנחיית הרוקח במקום. חשוב לציין כי אין להשתמש בתרופות צמחיות ובצמחי מרפא, גם כאלו הנמכרים ללא מרשם, מבלי להתייעץ לפני כן עם רופא ולברר מהם המרכיבים של כל תרופה ותרופה.

דילוג לתוכן