בדיקת שתן לאיתור מחלות כליה

בדיקות שתןבתור לקוחות של השירותים הרפואיים, ובייחוד במדינת ישראל, יש לנו נטייה לפקפק בטיפול שניתן לנו. לכן, הציפייה של רובנו היא לקבל סדרה של בדיקות מקיפות וכמה שיותר חדישות, אם אפשר.

למען האמת, בירור של מחלה מתחיל תמיד בבדיקות הפשוטות והותיקות ביותר, בדיקות אלה יכולות לספק הרבה מידע ולהכווין את הרופא לכיוון של אבחנות מסוימות, ובהתאם לתוצאות של הבדיקות הראשוניות, הפציינט ישלח לבדיקות מורכבות יותר.

קצת קשה להאמין אבל בדיקה פשוטה כמו בדיקת שתן היא למעשה בדיקת המפתח בדרך לאבחנה של מחלות הקשורות בכליה.

מדובר בבדיקה הראשונה שצריך לבצע כאשר חושדים שקיימת בעיה כלשהי בתפקודי הכליה התקינים. ללא שום קשר למצבי מחלה, מומלץ לבצע בדיקה זו אחת לשנה יחד עם בדיקות דם כלליות כחלק משגרת בדיקות קבועה שמטרתה לבדוק שהמצב הרפואי הוא מאוזן.

כיצד פועלות הכליות?

אנו נוטים לחשוב שהלב והמוח הם האיברים החשובים ביותר בגוף אולם למעשה, בלי תפקודי כליות תקינים, לא היינו מסוגלים לחיות.

במהלך תהליכי ייצור האנרגיה והמטבוליזם שהגוף מבצע כל הזמן, נוצרים חומרי פסולת. פרט לכך, אנו מכניסים לגופנו מידי יום חומרים רבים שמזיקים לו והוא צריך לדעת כיצד להיפטר מהם, מדובר בתוצרי לוואי של פירוק תרופות, מוצרי מזון ועוד. כל הרעלים הללו מגיעים לדם ודרוש מנגנון שידע לסנן אותו מהם. מנגנון זה הוא הכליות.

הדם מגיע לכליה ושם עובר סינון ראשוני במבנה שנקרא "גלומרולוס" שמייצר את השתן הראשוני, משם הדם עובר בסדרה של צינורות מפותלים שסופגים חזרה חומרים חיוניים ומפרישים לשתן חומרים אחרים.

לכליות יש תפקיד חשוב בבקרה של לחץ הדם וייצור של ויטמין D פעיל.

מהי בדיקת שתן ומה ניתן ללמוד ממנה?

בדיקת שתן היא מהבדיקות הפשוטות ביותר שיש לביצוע, היא לא מכאיבה ולא דורשת הכנות מקדימות. לאחר שהרופא ייתן לך הפניה לבדיקת שתן, תקבל ממנו כוסית שתן ותתבקש למלא אותה בשתן הראשון של הבוקר, בדרך כלל תתבקש לתת שתן מאמצע הזרם. רצוי לשטוף את איבר המין לפני כן במים וסבון בכדי שהשתן לא יזדהם.

את הבדיקה מביאים למעבדה בקופת החולים ושם, באמצעות סטיק ובדיקות אחרות, נבדקים מספר אלמנטים בשתן.

על הסטיק לבדיקת שתן ישנן מספר ריבועים צבעוניים שמשנים את צבעם כתוצאה מתגובות כימיות המתרחשות כאשר הם באים במגע עם חומרים מסוימים בשתן. שינוי צבע בריבועים יכול להעיד לנו על הימצאות סוכר בשתן- מצב שמחשיד לסוכרת או לפגיעה בצינורות המסננים בכליה.

הסטיק בודק גם נוכחות של תאי דם לבנים. באם יש כמות רבה של תאי דם לבנים, הבדיקה יכולה להעיד על זיהום בדרכי השתן. זהו מצב מסוכן שיש לטפל בו כי הזיהום יכול להתפשט לדרכי השתן העליונות וגם לכליות.

ראו גם:

מחלות בכליה

דילוג לתוכן