תינוק חדש יכול לחיות עם כליה אחת במהלך חייו

תינוק שנולד עם כליה אחת - מה המשמעות?
תינוק שנולד עם כליה אחת – מה המשמעות?

אגאנזיס כלייתי הוא מצב רפואי המתבטא בהיעדר כליה, כאשר בדרך כלל הכליה השמאלית חסרה. רוב האנשים המאובחנים עם כליה אחת, יכולים לחיות חיים נורמלים ובריאים. מטופלים רבים מגלים זאת רק לאחר ביצוע בדיקת אולטרסאונד או צילום רנטגן. עם זאת, חשוב לשמור על הבריאות ,להקפיד על אורח חיים תקין ככל האפשר ולהגן על הכליה.

מה גורם לילד להיוולד עם כליה אחת?

מצב זה נקשר למספר פגמים בכרומוזומים, ובהם טריזומיה 21, טריזומיה 22, 7 ו-10, תסמונת טרנר ומצבים גנטיים נוספים. אגנזיס כלייתי חד צצדי עשוי להתקיים במצבים אחרים כמו מחלות לב מולדות, מומי שלד, תסמונת פוטר, ציסטות ועוד.

האם קיימת השפעה על כליה חד צדדית?

הכליות אחראיות על סילוק פסולת ועודפי מים מן הדם, שומרות על מאזן הנוזלים בגוף, מאזנות לחץ דם, בעלות השפעה על ייצור כדוריות אדומות ושומרות על עצמות גוף תקינות. כליה בודדת צומחת במהירות גבוהה יותר ולכן גדולה מהרגיל ולפיכך נוטלת על עצמה עבודה כפולה, אשר במצב תקין, שתי כליות מבצעות. גידול הכליה מסוג זה מכונה בשם "גידול מפצה" ויכול להגרם כתוצאה מייצור תאים גדולים יותר או חלוקה רבת תאים.

האם קיים סיכון לטווח הרחוק, בילדים עם כליה אחת?

באופן כללי, מרבית האנשים הנולדים עם כליה אחת מקיימים חיים נורמטיביים. עם זאת, קיים סיכון להפחתה בתפקוד הכליה בהמשך החיים, מצב אשר בדרך כלל מתרחש אחרי עשרות שנים. כמו כן, אנשים אלה נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בלחץ דם גבוה, בשלב מאוחר יותר של החיים. אם כי, רובם מקיימים חיים תקינים, והשינויים הנצפים בתפקוד הכליה מזערי בלבד.

לחץ דם – אנשים עם כליה אחת נמצאים בסיכון ללחץ דם גבוה. לכן חשוב להיבדק בתדירות גבוהה ולהשאר במעקב. כמו כן, טרם התחלת שימוש בתרופות מסוימות חשוב לציין בפני הרופא כי לילד יש כליה אחת וזאת משום שתרופות מסוימות עשויות לפגוע בכליה.

GFR – חשוב לעקוב אחר קצב הסינון הגלומרולרי אשר עוקב אחר סילוק הפסולת ממחזור הדם. חישוב קצב הסינון הגלומרולרי יכול להתריע בפני מחלת כליה.
צריכת חלבון – פרוטאינוריה היא מצב שבו חלבון עודף מוזרם מהדם ומופיע בשתן .ילדים ומבוגרים בעלי כליה אחת עשויים להיות רגישים לחלבון. חשוב להתייעץ עם רופא בנוגע לכמות החלבון המשולבת בתזונה.

האם ניתן לבצע פעילות גופנית?

פעילות גופנית חיונית עבור כל אדם. עם זאת, ילדים ומבוגרים אשר נולדו עם כליה אחת צריכים להזהר ולהגן על פעילות הכליה מפני עומס ופגיעות אפשריות.  המלצה זו חלה על כל אדם המאובחן עם כליה אחת. רופאים רבים ממליצים להמנע מפעילויות ספורט כמו כדורגל, אומנויות לחימה או היאבקות. חשוב להתייעץ עם רופא לצורך קבלת הסבר על הסיכונים הכרוכים בכל פעילות גופנית והשתלבות באחד מענפי הספורט.

בדיקה רפואית- מהי התדירות המומלצת?

בדיקת תפקוד הכליות נעשית לפחות פעם בשנה. הרופא יבדוק את תפקוד הכליות באמצעות בדיקת שתן פשוטה ובדיקת דם. כמו כן, חשוב להקפיד ולעקוב אחר לחץ הדם. חשוב לשמור על תזונה מאוזנת, להפחית את צריכת המלח ולשתות שש עד שמונה כוסות מים ביום.

קריסת כליה

תסמינים של אי ספיקת הכליה כוללים נפיחות בפנים או בגפיים, שינויים בתדירות מתן וצבע השתן, בחילות והקאות, אובדן תחושה בגפיים ועייפות קיצונית. מצב זה מצריך המודיאליזה, דיאליזה פריטוניאלית או השתלת כליה. מטופלים הזקוקים להשתלת כליה, עוברים טיפולי דיאליזה במהלך תקופת ההמתנה להשתלה.

דילוג לתוכן