דו"ח המבקר לשנת 2012 בנושא חולי כליות ומטופלי דיאליזה

דו"ח ההמבקרמחלות כליות נחשבות למחלות מסוכנות אשר עלולות להסתיים אף במוות במידה ולא יטופלו כראוי ובזמן. חולי דיאליזה תלויים באיכות הטיפול כדי לשמור על איכות חיים סבירה וכדי לשמר את הסיכוי לחיות.

בדו"ח האחרון לשנת 2012 בדק מבקר המדינה את איכות הטיפול שמקבלים חולי כליות ומטופלי דיאליזה, וגילה כי מחסור בתקציבים ובכוח אדם גורם לטיפול בעל איכות ירודה ובכמות שאינה מספקת, דבר שהביא לעליה חדה באחוזי התמותה בקרב חולי הדיאליזה.

מה ההשלכות של מחלות הכליות ולמה זקוקים חולים המטופלים בדיאליזה?

הכליות הן אחד האיברים החשובים והחיוניים בגופנו. לכליות שני תפקידים: סילוק פסולת מכלי הדם וסילוק עודפי נוזלים באמצעות הטלת השתן.

ישנם אנשים הסובלים מאי ספיקת כליות, כלומר, שהכליות שלהם מפסיקות לתפקד. יש אנשים שהכליות שלהם מפסיקות לתפקד באופן פתאומי והמצב שלהם מכונה: אי ספיקת כליות חריפה, ואנשים שהכליות שלהם מפסיקות לתפקד לתמיד והמצב שלהם נקרא: אי ספיקת כליות כרונית. מצב זה בו הכליות מפסיקות לתפקד הוא לרוב אינו בר שיקום וריפוי.

הטיפול שניתן לחולים אלה הינו טיפול דיאליזה, כאשר מכונה עושה את פעולת ניקוי הדם והגוף מרעלים ונוזלים מיותרים.

דיאליזה הינו טיפול מציל חיים. ללא טיפול זה החולים עלולים למות.

במצבים בהם טיפולי הדיאליזה אינם מספיקים, יש צורך לעשות לחולה השתלת כליות כדי להציל את חייו וכן כדי לשפר את איכות חייו, כי טיפולי הדיאליזה הנערכים כמעט מדי יום למשך כמה שעות בכל פעם, פוגעים מאד באיכות החיים של החולים.

הליקויים שמצא דו"ח מבקר המדינה בטיפול בחולי דיאליזה ובחולי כליות

דו"ח מבקר המדינה מצא כי הטיפול הניתן לחולי כליות במדינת ישראל אינו מספק ומיושן.

  • בשנים האחרונות עלה מספר חולי הכליות וחולי הדיאליזה, אולם מספר הרופאים ואנשי המקצוע האחרים (אחיות, מפעילי מכשירי דיאליזה, מעבדות ועוד) לא עלה.
  • ישנם מעט מאד רופאים נפרולוגים המומחים בטיפול בחולי כליות ובחולי דיאליזה במדינת ישראל (נתון מדהים של כ 0.02 רופאים על כל אלף איש. מדובר בעצם ברופא נפרולוג אחד העומד לרשותם של 50000 איש). מסתבר כי הנפרולוגיה אינו תחום מבוקש מקרב הרופאים הצעירים. כך קורה שהמומחים הנפרולוגים הולכים ומזדקנים וחלקם הגדול מתקרב לגיל פרישה, אך אין מאגר של רופאים חדשים המתמחה בתחום, דבר העלול לגרום לכך שבעוד כמה שנים, ככל שמספר החולים יעלה, כך מספר הרופאים המומחים ירד.
  • הבדיקות שנערכות לחולים הזקוקים להשתלה מיושנות ואינן עומדות בתקנים של האיחוד האירופי, המשתמש בבדיקות מתקדמות הרבה יותר המסוגלות לנבא בצורה טובה יותר האם האדם מתאים להשתלה, ומה הסיכויים שגופו לא יידחה את הכליה המוצעת. מכיוון שהבדיקות בהן נעשה שימוש בישראל הינן מיושנות ויעילותן ירודה, האיחוד האירופי אינו מרבה להעביר לישראל כליות להשתלה, מכיוון שהוא אינו רוצה "לבזבז" כליות יקרות על חולים שרבים הסיכויים שגופם ידחה את השתל מכיוון שלא עברו את הבדיקות המתאימות. כך מפסידים החולים פעמיים, גם חשופים לסיכון רב יותר לדחיית הגוף את הכליה המושתלת, וגם מפסידים סיכוי להשתלת כליה מאירופה.
  • מחדלים אלה הביאו לכך שתמותת חולי הדיאליזה עלתה בשנים האחרונות בלמעלה מ 50% . חולים רבים הממתינים להשתלה נפטרו בעודם מחכים בתורים הארוכים. נמצא כי תמותת חולי הכליות בישראל היא הגבוהה בעולם המערבי.

למרות הכחשות משרד הבריאות את ממצאי הדו"ח וההבטחה כי כבר כעת ישנן ועדות הפועלות לשיפור הטיפול, ממצאי הדו"ח מטרידים ומדאיגים.

דילוג לתוכן