זכויות רפואיות לחולים באי ספיקת כליות

זכויות רפואיות לסובלים  מאי ספיקת כליותדומה כי אין צורך להכביר מילים עבור חשיבותן של הכליות עבור האדם. לכן, ברור כי מצב שבו הן אינן פועלות כיום – מצב המכונה "אי ספיקת כליות" – טומן בחובו השלכות אפשריות חמורות על האדם.

בעוד שבמקרים הפשוטים יחסית המשמעות היא פגיעה בסדר גודל מסוים באורח החיים, באחרים נדרשים טיפולים מקיפים: בין השאר, טיפול על ידי מכשירי דיאליזה, או אפילו השתלת כליה.

על הקשיים שבאי הספיקה

העובדות מראות שמחלת אי ספיקת כליות מביאה לקשיים ניכרים בתפקודו של האדם. חוסר הדם, המאפיין מצבים מהסוג הזה, עלול להביא לעייפות כרונית, להרגשת חולשה או לטשטוש.

מבחינת התזונה, עלול להיפגע התיאבון של האדם, או לחילופין להתפתח אצלו בעיות מסוגים שונים במערכת העיכול. גם מחלות כרוניות אחרות, לרבות בלב או בכלי הדם, לא יוצאות מכלל אפשרות.

אז מה ניתן לעשות על מנת להפוך את ההתמודדות לפשוטה יותר? החדשות הטובות הן שלחולים באי ספיקת כליות ניתנות לא מעט זכויות, כלכליות ואחרות. אנחנו נתייחס כאן לעיקריות שבהן.

הזכויות הכלכליות הניתנות לחולים

לא קשה להבין מדוע מצב של אי ספיקת כליות מכניס את האדם לבור כלכלי שקשה מאד לצאת ממנו: כושר ההשתכרות שלו נפגע בצורה משמעותית, וההוצאות על הטיפולים, מן העבר השני, גבוהות תמיד.

מכאן, שמעבר לזכויות הכלכליות הניתנות לכל חולה בישראל – דוגמת קבלתו של טיפול רפואי מקיף וללא כל אפליה, או עיון בפרטי התיק הרפואי שלהם – אדם הסובל מאי ספיקת כליות זכאי לשורה של הטבות אחרות.

ההיבט הראשון הוא שאי ספיקת כליות היא מצב כרוני, אשר טומן בחובו אחוזי נכות מסוימים. כתוצאה, אדם החולה בכך עובר וועדה מטעמו של הביטוח הלאומי, אשר תגדיר את אחוזי הנכות שלו, ובהתאם לכך את הזכויות שיינתנו לו.

קצבת נכות היא הזכות המרכזית, בהקשר הזה, והיא ניתנת כאשר ברורה הפגיעה בכושר ההשתכרות של האדם. במצבים אלה, עשויה להינתן גם קצבת שירותים מיוחדים. זוהי תוספת לקצבת הנכות, שנועדה לסייע במימון שירותי סיעוד או עזרה ביתית.

הקלות ופטורים במיסוי

ההגדרה של הסובלים מאי ספיקת כליות כבעלי נכויות בשיעור מסוים מביאה להקלות מבחינת המיסוי. הם מקבלות הנחות או פטורים מתשלום מיסים, ואלה שעדיין נמצאים במעגל העבודה זכאים לקבלת נקודות זיכוי נוספות מטעם מס הכנסה.

כך, למשל, אנשים להם הוגדרו כבעלי מעל ל-89% נכות, יהיו זכאים לפטור מלא מתשלום מס הכנסה, וזאת עד לגובה הכנסות של כ-500,000 ש'ח לשנה קלנדרית אחת.

זכאות נוספת היא לפטור מלא מתשלום מס הכנסה עבור הכנסות שאינן מיגיעה אישית (קבלת תשלום שכר דירה, השקעה בנקאית וכן הלאה), וזאת עד לסכום שנתי של 59,520 ש'ח. במקרים מסוימים, יזכו לנקודות זיכוי ממס הכנסה גם בני הזוג של הסובלים מאי ספיקת כליות, או הוריהם.

סיוע כלכלי אחר הוא בתשלומים מסוגים שונים, לרבות:

  • ארנונה – הנחה שעשויה להגיע עד ל-80% ממחיר הארנונה.
  • שירותי טלפוניה (בזק ) – פטור מתשלום על 60 פעימות המונה הראשונות מדי חודש, והנחה בגובה של 50% מדמי אחזקת קו הטלפון.

ומה עם דיאליזה?

כשמדברים על אי ספיקת כליות, לא ניתן שלא להתייחס לדיאליזה – טיפול שוטף אשר נכנס לתמונה במצבים רבים.

בנקודה הזו, חשוב לתת את הדעת על כך שמטופלים הנדרשים לדיאליזה זכאים לשורה של הטבות אחרות: הם מקבלים תו נכה עבור רכם הפרטי, פטור מלא מדמי חניה בבתי חולים והחזר הוצאות עבור נסיעות לטיפולים שנעשו לצורך התמודדות עם המחלה. זכות אחרת, הנוגעת לאלה שילדם או בן זוגם זכאי לטיפולים מהסוג הזה, היא קבלת ימי מחלה נוספים.

ראו גם:

אי ספיקת כליות לפני דיאליזה – טיפול

דילוג לתוכן