תמיסת דיאליזה דלת סוכר וטיפול בחולי סוכרת

סוכרתסוכרת, ובייחוד סוכרת מסוג 2, היא המגיפה של המאה ה-20. מדובר במחלה שכיחה מאוד, בעיקר בארצות המפותחות, ויש לה סיבוכים רבים. אחד הסיבוכים של מחלת הסוכרת הוא כשל של הכליות.

מסיבה זו רבים מחולי הסוכרת הקשים צריכים לעבור טיפולי דיאליזה שמטרתם היא להחליף את פעולת הכליות. מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס של ה XLIX European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association מצא כי שימוש בתמיסת דלת סוכר במהלך ביצוע של דיאליזה פריטוניאלית, עוזר לאיזון רמות הסוכר בדמם של החולים.

על מחלת הסוכרת והטיפול בדיאליזה

מנתוני האגודה הישראלית לסוכרת עולה כי בארץ חיים כיום כ- 435,000 אנשים עם סוכרת ועוד כ- 200,000 אנשים שאינם יודעים שהם חולים בסוכרת.

את מחלת הסוכרת ניתן לסווג ל-2 סוגים:
* סוכרת מסוג 1- מחלה אוטואימונית בה הגוף תוקף את התאים בלבלב שמייצרים אינסולין והורס אותם. מכונה גם "סוכרת נעורים". הטיפול בחולים אלה הוא על-ידי שימוש קבוע באינסולין.
* סוכרת מסוג 2- מחלה ניוונית של תאי הלבלב מייצרי האינסולין שנהרסים בעקבות עבודת יתר. מופיעה בעיקר בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר. מכונה גם "סוכרת מבוגרים".

בהתחלה מיוצר אינסולין אך תאי הגוף אינם מגיבים לו. הטיפול בסוכרת זו מורכב משילוב של דיאטה, פעילות גופנית, תרופות ואינסולין.

למחלת הסוכרת סיבוכים רבים ואחד השכיחים הקשים מביניהם הוא מחלת כליות שיכולה להגיע עד מצב של אי ספיקת כליות, זהו מצב בו נדרש טיפול שיחליף את פעולת הכליה.

הטיפול לאי ספיקת כליות הוא השתלת כליה אולם עד שתימצא כליה לתרומה, החולים עוברים טיפולי דיאליזה במסגרתם הדם שלהם עובר סינון מרעלים.

הדיאליזה יכולה להיות דרך הדם- המודיאליזה או דרך הבטן- דיאליזה פריטוניאלית. בדיאליזה פריטוניאלית מוזרמת לחלל הבטן תמיסה שלתוכה עוברים חומרים רעילים מהדם. התמיסה מוחלפת מספר פעמים ביום.

המחקר החדש ותוצאותיו

צוות החוקרים החליט לבחון מהי ההשפעה של תמיסת דיאליזה פריטוניאלית דלת סוכר על ערכי הסוכר בדמם של חולי סוכרת. המדד המשקף את איזון רמת הסוכר הוא ערך בשם HbA1C ובו השתמשו החוקרים בכדי לבדוק את השיפור.

החוקרים גייסו לצורך המחקר חולים שסובלים ממחלת כליות קשה בעקבות סוכרת (מסוג 1 או מסוג 2) והחלו לטפל בהם בדיאליזה פריטוניאלית 4 פעמים ביום.

124 חולים קיבלו את הטיפול שכלל החלפה של 2 מתוך 4 תמיסות הדיאליזה בתמיסות דלות סוכר, ו-127 חולים קיבלו טיפול רגיל בתמיסות המכילות סוכר, אלה היוו את קבוצת הביקורת.

בתחילת הניסוי רמות HbA1C היו דומות בשתי הקבוצות (7.7% בקבוצת הניסוי ו-7.6% בקבוצת הביקורת). בתום הניסוי רמות ה- HbA1C ירדו משמעותית בקבוצת המחקר מערך של 7.7% לערך של 7.2%. בקבוצת הביקורת לא היה כל שינוי.

בקבוצת המחקר נצפה גם שינוי לטובה בפרופיל השומנים בדם- ערכי VLDL שלהם ירדו וכן ערכי הכולסטרול הכללי הראו מגמת ירידה. גם החולים הרגישו בשינוי ודיווחו כי הם נאלצו להשתמש בפחות תרופות לצורך איזון רמת הסוכר בדמם.

יחד עם זאת, החוקרים מציינים כי בקבוצה שקיבלה את הטיפול החדש היו תופעות לוואי חמורות יותר של לחץ דם גבוה שגרם אולי למוות של עשרה מבין החולים בקבוצת הטיפול, לעומת 3 חולים בלבד שנפטרו כתוצאה מסיבוך זה בקבוצה שקיבלה את הדיאליזה הרגילה.

משטר הטיפול שנבדק במחקר זה הוא יקר יותר מדיאליזה המשתמשת בתמיסה רגילה המכילה סוכר. מדובר במחקר הראשון שבודק את ההשפעות של שימוש בתמיסה דלת סוכר על ערכי הסוכר בחולי סוכרת, ודרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה לגבש המלצות על שינוי הטיפול המקובל בחולי אי ספיקת כליות בעקבות סוכרת.

דילוג לתוכן