טיפול מונע בדלקת בדרכי השתן

דלקת בשתן - מניעהדלקת בשתן או דלקת בדרכי השתן היא מחלה שמופיעה בשכיחות גבוהה פי 5 בנשים מאשר בגברים בשל המבנה האנטומי הנשי של מערכת הרבייה והשתן.

המחלה נובעת משגשוג של חיידקים בדגש על חיידקי מעי מסוג E-Coli בדרכי השתן. התסמינים יכולים להיות מגוונים ולכלול בין היתר תחושה של צורך דחוף להתרוקן שאינו תלוי במידת המלאות של השלפוחית, תחושה של כאב או צריבה בזמן הטלת שתן, חום גבוה, צמרמורות, כאבים באזור האגן, הבטן התחתונה או המותן ועוד.

הדלקת יכולה לפגוע בשופכה, בשלפוחית השתן או בכליות ולמרות שלא מדובר לרוב על מחלה מסוכנת שכן טיפול אנטיביוטי של מספר ימים לרוב פותר את הבעיה, הרי שבכל זאת במצבים מסוימים היא יכולה להיות מסוכנת מאוד.

מדובר בעיקר על מצבים בהם הדלקת פוגעת בקבוצות סיכון כמו למשל נשים בהיריון, חולי סוכרת ועוד. מידע מקיף על דלקת בדרכי השתן באתר Urinary

חמישה טיפים למניעת דלקת

1. ניגוב הישבן מכיוון הנרתיק לכיוון פי הטבעת

אחת מהדרכים בהן חיידקי המעיים יכולים לנדוד לפתח השופכה היא באמצעות נייר הטואלט. ישנן נשים שמנגבות את הישבן שלהם מכיוון פי הטבעת לכיוון הנרתיק והדבר נכון גם לגבי הורים לפעוטות.

על מנת למנוע את האפשרות שהחיידקים ינדדו מפי הטבעת לכיוון פתח השופכה ומשם לדרכי השתן ישנה חשיבות עליונה לנגב את הישבן מכיוון הנרתיק לפי הטבעת בלבד ולא להפך.

2. הימנעו משימוש בקוטל זרע

אמנם לא כל אישה אכן מפתחת דלקת בדרכי השתן בעקבות שימוש תדיר בחומרים קוטלי זרע, אבל ישנן נשים מסוימות שסובלות מהמחלה באופן תדיר בדיוק מהסיבה הזו.

קוטלי זרע ידועים כחומרים שעושים שמות לאוכלוסיית החיידקים החיוביים שממוקמים בנרתיק הנשי וכתוצאה מכך עולה הסיכוי לשגשוג של חיידקים מזיקים.

קוטלי זרע נמצאים בדיאפרגמה ובקונדומים מסוימים. אין המשמעות היא כי על כל אישה להיפטר מהדיאפרגמה שברשותה אבל בהחלט במקרים של דלקות שתן כרוניות ישנו מקום לשקול את האפשרות הזו.

3. הימנעות מהתאפקות

במקרים בהם חיידקים הצליחו לחדור לשלפוחית השתן או לדרכי השתן, המטרה היא לא לעודד אותם להתרבות ולשגשג. כאשר אנחנו מתאפקים ולא מתרוקנים בזמן שהגוף שלנו מאותת לנו, אנחנו מאפשרים לחיידקים מספיק מרווח נשימה כדי לשגשג ולהתרבות. אי לכך, הקפדה על התרוקנות תדירה מפחיתה את הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן.

4. טיפול אנטיביוטי מונע

נשים שסובלות מדלקות בדרכי השתן באופן כרוני יומלצו במקרים מסוימים ליטול אנטיביוטיקה במינון נמוך למשך תקופה של חצי שנה על מנת להפחית את הסיכוי לדלקת.

בכל מקרה של נטילת אנטיביוטיקה ישנה חשיבות עליונה להישאר במעקב רפואי ולהיות ערים לתופעות הלוואי. כמו כן במידה והחולה נמצא במשטר אנטיביוטי, עליו להימנע מלהפסיק את המשטר על דעת עצמו, גם במידה והתסמינים חלפו.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שגם אם התסמינים חלפו, אין משמעות הדבר כי החיידקים נעלמו בהכרח. למעשה כיום ידוע שהפסקת הטיפול האנטיביוטי לפני התקופה עליה המליץ הרופא תורמת להתפתחות של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

5. שמירה על היגיינה

ככל שהשמירה על ההיגיינה תהיה טובה יותר, כך הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן יהיה נמוך יותר.

חשוב להקפיד לנגב את הישבן היטב לאחר כל יציאה ולהתקלח מדי יום תוך הקפדה על ההיגיינה של חיץ הנקבים. כמו כן חשוב להימנע מקיום יחסי מין וגינליים ישירות לאחר קיום יחסי מין אנאליים כיון שבדרך זו חיידקי המעיים עוברים באופן ישיר לפתח השופכה מה שמגדיל מאוד את הסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן.

ראו גם:

כאבים בכליות

דילוג לתוכן