טיפול באבנים בכליות

כאבאבנים בכליות הן מצב נפוץ מאוד הגורם לכאב עז לאנשים רבים בארץ ובעולם. הטיפול באבנים בכליות משתנה בהתאם לגודל האבנים, סוג האבנים וחומרת הכאב. ברוב המקרים, הטיפול באבנים בכליות פשוט מאוד ואינו גורר נזק ארוך טווח, אך קיימים גם מקרים בהם הטיפול מורכב יותר והסיכון לנזק כלייתי עתידי עולה.

טיפול באבנים קטנות וכאב קל

ברוב המקרים של אבנים בכליות מדובר באבנים קטנות הגורמות לכאב קל בלבד, ופשוט ממתינים עד שהאבן יוצאת החוצה באופן עצמאי עם זרם השתן. במקרים אלה ניתן לעזור ליציאת האבן בדרכים הבאות:

  • שתיה מרובה – שתיית כמות גדולה של מים עוזרת להגברת הזרימה בכליה, ולעליה בתפוקת השתן ועל כן מסייעת להוצאת האבן החוצה עם זרם השתן. ההמלצה היא על שתיית מים ובכמות של עד 3 ליטרים ביום, ובדרך זו לסייע ליציאת האבן החוצה.
  • משככי כאבים – שימוש במשככי כאבים הוא חיוני במצבים אלה מכיוון שיציאת האבן גוררת כאב עז. אי לכך אפשר להשתמש במשככי כאבים כמו איבופרופן, אקמול, נקסין ותרופות נוספות.
  • חוסמי אלפא – תרופות ממשפחת חוסמי אלפא כמו דוקסיזיצין משמשות בדרך כלל לטיפול בהגדלה של בלוטת הערמונית, מכיוון שהן גורמות להרפיית השרירים בדרכי השתן. שימוש בתרופות אלה יכול לעזור בדרך זו להרחבת השופכנים וליציאת האבן, ויעיל במקרים של אבנים גדולות שגורמות לכאב עז או מתקשות לצאת.

טיפול באבנים גדולות הגורמות לכאב

קיימים מצבים בהם האבנים הנוצרות בכליה גדולות מדי, ולא יכולות לצאת החוצה עם השתן בצורה עצמאית. במקרים אלה מדובר במצב מסוכן יותר, מכיוון שהאבן יכולה לגרום לדימום, לעליה בשכיחות דלקות בדרכי השתן או לנזק כלייתי ארוך טווח, ולכן חשוב מאוד להתחיל בטיפול להוצאת האבן. סוגי הטיפול להוצאת האבנים הגדולות הם:

  • שימוש בגלי קול – טכניקה בה משתמשים בגלי קול על מנת לשבור את האבנים לחתיכות קטנות ובכך לאפשר להן לצאת החוצה עם זרם השתן. מדובר בפרוצדורה כואבת, שנמשכת בסביבות שעה ומתבצעת בדרך כלל תחת טשטוש או הרדמה. תופעות לוואי אפשריות של הטיפול הם דם בשתן, דימום סביב הכליה וכאבים רבים. כמו כן, לאחר הפרוצדורה על המטופלים להתמודד עם יציאת האבן, בדומה לכל מטופל עם אבנים קטנות.
  • ניתוח להסרת אבן – במצבים קשים ביותר בהן נוכחות האבן גורמת לפגיעה ברקמת כליה גדולה, מבצעים ניתוח להסרת האבנים. מדובר בניתוח המתבצע בדרך כלל בלפרוסקופיה, המומלץ לחולים אשר לא זכו להצלחה לאחר טיפול בגלי הקול.
  • הסרת האבן באמצעות ureteroscope – זהו מכשיר המוחדר דרך שלפוחית השתן אל השופכנים, ומאפשר להוציא אבנים שנתקעו בשופכנים או בכליה. מדובר במכשיר הכולל מצלמה בקצהו באמצעותה ניתן לזהות את האבן ולהוציאה החוצה באמצעות מכשירים מתאימים. במקרים של "אבנים עקשניות" שלא יוצאות בקלות, ניתן להשתמש באביזרים נוספים על מנת לשבור את האבנים.

טיפול בנוכחות כרונית של אבנים בכליות

קיימים מקרים בהם נגרמת נוכחות כרונית של אבנים בכליות, אשר מובילה לסבל רב וסיכון להתפתחות פגיעה כלייתית. בהתאם לסוג האבן, ניתן להעריך את הגורם לה ולטפל בהתאם:

  • ניתוח להסרת בלוטת יותרת התריס – פעילות מוגברת של בלוטת יותרת התריס גורמת לעודף סידן בדם ומגבירה את הסיכון לאבנים בכליות. במקרים כאלה, מבצעים ניתוח להסרת הבלוטה, שיכול לעזור להפחית את מקרי האבנים בכליות. אבחנה של יתר פעילות של הבלוטה חשובה ביותר, מכיוון שזהו מצב שדורש טיפול ויכול לגרום לבעיות גופניות נוספות כמו אוסטאופורוזיס.
  • טיפול באלופורינול – קיימים מקרים בהם עודף חומצה אורית גורם לאבנים בכליות. אצל חולים אלה שכיחות גבוהה יותר גם של מחלת גאוט, וניתן לטפל בבעיה ולהוריד את רמת החומצה האורית על ידי שימוש קבוע בתרופה שנקראת אלופורינול.

דילוג לתוכן